Käyttäjäkokemussuunnittelu ja
käyttöliittymäsuunnittelu
Käyttäjäkokemus ratkaisee, onko palvelusi seuraava menestystarina
Teknologisesti toimiva palvelu ei riitä enää kilpailutekijäksi, sillä se on nykyaikaisen palvelun perusedellytys. Käyttäjä arvostaa palvelua, joka on nopea, intuitiivinen ja käyttäjäkokemukseltaan ilahduttava. Hänellä on kaikki valta päättää palvelun menestyksestä. Käyttäjät vertaavat myös eri alojen palveluja ristiin -lentoyhtiön sovelluksen tulisi olla yhtä hyvä kuin teinivaatteisiin erikoistuneen verkkokaupan ja pankkiappsin yhtä intuitiivinen kuin musiikkisovelluksen.
Käyttäjäkokemussuunnittelu vastaa seuraaviin kysymyksiin:
Onko palvelun käyttö luontevaa?
Onko se visuaalisesti miellyttävä ja selkeä?
Mitä tunteita palvelu herättää?
Hyvin tehty käyttöliittymäsuunnittelu:
Ilahduttaa
Tekee palvelusta käytettävämmän
Parantaa tehokkuutta
Parantaa tuottavuutta
Pienentää tuen työtä
Sitouttaa