Olipa kerran AI


Minulta kysytään usein, miksi puhun keinoälystä enkä tekoälystä. Moni haluaa tietää, tarkoittavatko termit eri asioita. Kyseessä on itse asiassa sama asia, rakkaalla lapsella vain on monta nimeä. Keinoäly ei tarkoita millään lailla epäaitoa älykkyyttä, vaan se tekee, mitä sitä on opetettu tekemään.

Keino tarkoittaa tapaa ratkaista haaste tai ongelma

Käytän itse mieluummin käsitettä keinoäly semanttisista syistä. Sanana ”keino” tarkoittaa tapaa ratkaista haaste tai ongelma – keinoäly on siis erittäin hyvä työkalu. Paitsi että voimme keinoälyn ja ohjelmistorobotiikan avulla ratkaista haasteita, jotka ennen olivat mahdottomia, voimme nyt myös tehdä datalla löydöksiä, joiden olemassaolosta ei ole aikaisemmin ollut aavistustakaan. Parhaassa tapauksessa eri datalähteiden törmäyttämisestä löytyy sellaisia ymmärryksen kultahippuja, joilla rakennetaan kokonaan uutta liiketoimintaa.

Algoritmien avulla valmis ontologia-tietokanta päivässä

Nopeus on yksi keinoälyn tärkeimmistä piirteistä. Olemassa olevilla algoritmeillämme rakensimme muun muassa 10 miljoonasta twiitistä yhdessä päivässä ontologia-tietokannan. Terminä ontologia tarkoittaa sitä, miten eri käsitteet liittyvät toisiinsa, ja aiheesta löytyy hyvä kuvaus tästä linkistä.

Ontologisen lähestymistavan avulla voidaan myös eheyttää dataa. Hyvä esimerkki asiasta on joulupuuro. Suuresta datamassasta voidaan lauseyhteyden perusteella tulkita muun muassa että ”riisipuuro” ja ”joulupuuro” tarkoittavat tietyssä kontekstissa samaa asiaa. Riisipuuroa voi syödä muulloinkin kuin jouluna, mutta jos samassa yhteydessä on myös ”manteli”, niin algoritmi pystyy päättelemään, että kyseessä on todennäköisesti joulupuuro.

Keinoäly-hypestä konkreettisiin palveluihin

Aina kun jokin teknologia nousee hype-aiheeksi – niin kuin tällä hetkellä keinoäly – meillä teknologiatoimittajilla lähtee homma helposti ”laukalle”. Yhtäkkiä markkinoidaan, että keinoäly joko pelastaa valtiontalouden ja mahdollistaa maailmanrauhan tai sitten se tuhoaa työpaikat, myy lapsemme ja maailmanloppu on nurkan takana.

Hengittäkää rauhallisesti, kumpikaan skenaario ei tule toteutumaan. Ainakaan lähiaikoina.

Keinoälyyn liittyen meillä on tällä hetkellä käytettävissä neljä konkreettista
palvelua:

– Luonnollisen kielen tunnistaminen (NLP)
– Kuvantunnistus (OCR)
– Chatbotit
– Koneoppiminen (Machine Learning)

Luonnollisen kielen tunnistamisessa on aivan huimasti potentiaalia. Miettikääpä, mitä kaikkea esimerkiksi teidän projektidokumentaatiostanne voisi tulkita. Yhdelläkään ihmisellä ei ole aikaa – eikä ihmisten aikaa kannata käyttää – esimerkiksi sen pohtimiseen, mitkä tekijät vaikuttavat projektien onnistumisprosenttiin olemassa olevan, pitkän aikavälin faktan pohjalta. Tai mitkä tekijät vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen? Mikä vaikuttaa siihen, että asiakastoimitus saadaan toimitettua määräaikaan mennessä? Keinoälyn avulla voidaan vastata edellä mainittuihinkin kysymyksiin.

Kuvantunnistus (OCR, optical character recognition) on kehittynyt valtavasti viime vuosina. Järjestelmät oppivat itse kuvantunnistusta, ja tunnistustarkkuus voi parhaissa tapauksissa olla lähellä sataa prosenttia. Tästä on hyvä esimerkki se, että maailman suurimmassa verkkokaupassa, kiinalaisessa Alibabassa, on mahdollista maksaa selfiellä.

Chatbotit auttavat asiakaspalvelussa sekä tiedon hakuun liittyvissä tehtävissä. Tulevaisuudella emme tule olemaan kiinni mobiililaitteissa, sillä äänentunnistamiseen liittyvät palvelut auttavat meitä olemmepa sitten autonratissa tai kotisohvalla.

Tarjolla olevista palveluista järein on koneoppiminen, jonka avulla voidaan tehdä ennakoivaa analytiikkaa nopeammin ja huokeammin kuin koskaan aiemmin.

Parannetaan maailmaa uudella innolla ja keinoälyn avulla vuonna 2019!

Linkki Ai4Valuen YouTube-kanavaan, jonne päivitämme säännöllisesti uutta sisältöä keinoälystä.

Tästä linkistä löydät AI Monday -tapahtumassa esittämäni lyhyen kuvauksen Twitter-datan analysoinnista.

Kirjoittaja:

Katriina Valli

Katriina Valli

katriina@ai4value.com

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Ohjelmistokehityksen kuulumiset suoraan sähköpostiisi!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.