Kauppa käy kuumana Codemenin Verkostossa

Kun itse hyppäsin Codemenin kelkkaan vuoden 2016 alussa, Verkosto oli pienehkö, noin sadan osaajan työvoimapankki. Viidessä vuodessa Verkoston koko on kasvanut ja 5000 it-ammattilaisen joukosta löytyy täsmäapu todella haastaviinkin tilanteisiin ja toimeksiantoihin. Käydessäni keskusteluja niin asiakkaiden kuin verkostolaistenkin kanssa, muutama kysymys on noussut usein esille. Olenkin koonnut tähän blogiin suosituimmat keskustelunaiheet liittyen Verkostoon ja asiantuntijamyyntiin.

1. Miten Codemenin Verkosto toimii?

Verkosto koostuu jäsenyrityksistä, joissa työskentelevät kokeneet ohjelmistokehityksen ja konsultoinnin ammattilaiset. Myyntiosastomme pyrkii pitämään kättä asiakkaan pulssilla ja viestii esiin nousseista osaajatarpeista Verkoston vastuuhenkilöille. Käymme sitten saamamme tarvekuvauksen läpi ja täydennämme sitä tarvittaessa ennen kuin lähetämme tiedustelun osaajasta verkostokumppaneillemme. Hyviltä valinnoilta vaikuttavien henkilöiden tiedot lähetetään sitten osaajapulasta kärsivälle asiakkaalle, joka tekee lopullisen päätöksen.

Sopivan tekijän löytyminen on monen tekijän summa, eikä oikopolkuja oikeastaan ole. Onneksi tunnemme verkostolaiset hyvin, joten asiakkaalle lähtevät ehdotukset ovat käyneet läpi tiheän seulan.

2. Miksi Verkosto ei ole tavanomainen CV-pankki

Verkosto ei ole kasvoton CV-portaali ja itse asiassa ansioluetteloiden selailu on se vähiten aikaa vievä vaihe. Kyetäksemme palvelemaan asiakkaitamme ja verkostolaisia parhaalla mahdollisella tavalla, meidän tulee tuntea tekijämme. Toimintatapamme edellyttää syvällistä ymmärrystä asiakkaidemme liiketoiminnasta sekä käytettävistä teknologioista. Niinpä käytämme aikaa vuoropuheluun verkostolaisten ja asiakkaidemme kanssa ymmärtääksemme paremmin nykyisiä ja tulevia tarpeita sekä alalla vallitsevia trendejä. Lisäksi meillä on apuna kehittämämme lyömätön asiantuntijahallintatyökalu Caleo.

It-alalla osaamisvaatimukset liikkuvat laidasta laitaan ja kehitysputken päästä toiseen, joten toimeksiantoja haarukoivalla henkilölläkin tulee olla hyvä käsitys siitä, minkälaista ammattilaista kannattaa tarjota. Varsinaisen ammatillisen osaamisen lisäksi onnistuneeseen yhtälöön vaikuttavat myös erot luonteenpiirteissä ja mieltymyksissä. Joku viihtyy parhaiten projektityöryhmässä, kun taas toinen haluaa hakata ensiluokkaista koodia kuulokkeet päässä. Joillekin toimialalla on enemmän merkitystä kuin toisille, mutta kaikille löytyy kyllä oma paikka.

3. Mitä jos homma ei toimikaan?

Kartoitusvaiheen merkitystä oikean osaajan löytymisessä ei voi korostaa liikaa. Kysymyslista on melko pitkä ja haastatteluvaiheessa syvennämme ymmärrystä asiantuntijan tiedoista, taidoista ja työskentelytavoista. Tarvittaessa autamme asiakasta teknologiavalinnoissa ja myyntitilanteeseen on mahdollista ottaa avuksi tekninen asiantuntija.

Vaikka pohjatyö olisi tehty hyvin, toisinaan tulee eteen tilanne, että homma ei toimi tai vaatimukset muuttuvat projektin edetessä. Konsultin palkkaaminen ei kuitenkaan ole elinkautinen kontrahti, joten tutustumme tilanteeseen ja etsimme ratkaisun ongelmaan. Vaihtoehtona voi olla esimerkiksi toinen tekijä tai täydentävä työpari. Pääasia on, että kivi saadaan kengästä pois ja projekti rullaamaan.

4. Kauanko osaajan löytyminen kestää?

Kun saamme riittävät tiedot tarpeesta eteemme, osaaja voi löytyä jopa 30 sekunnissa. Digitaalinen osaaja-alusta Caleo on tässä apunamme.

Pyrimme informoimaan asiakkaitamme myös proaktiivisesti Verkoston vapaana olevista asiantuntijoista, joiden osaajaprofiilista voisi olla hyötyä liiketoiminnalle.

5. Miten verkostolaisten osaaminen varmennetaan?

Vaikka emme järjestä Verkostomme jäsenille tasokokeita tai muitakaan testejä, tutustumme aina huolellisesti tekijöihin ja taustoihin. Kun löydämme esitietojen pohjalta hyvältä valinnalta vaikuttavan asiantuntijan, emme välitä suin päin kyseisen henkilön tietoja asiakkaalle, vaan teemme ensin itse huolellisen esikarsinnan. Toimeksiannon alkaessa pelisäännöt ja toimintatavat ovat selvät.

Elämme jonkinlaista työvoimavälityksen kulta-aikaa ja erilaisten toimijoiden viidakossa edellä esitellyt kysymykset ovat ymmärrettäviä. Olen kuitenkin huomannut, että yleensä jo ensimmäinen meidän kauttamme kulkenut toimeksianto häivyttää suurimman osan näistä kysymysmerkeistä.

Kirjoittaja:
Jesse Kumpulainen
Codemen-verkosto
+358 50 409 3338
jesse.kumpulainen@codemen.fi

Lisäkysymyksiä? Osaajapula? Aikaa uusille projekteille? Ota rohkeasti yhteyttä!